10 клас(рівень стандарту)
Тема: Сульфатна кислота та сульфати
Мета: сформувати та закріпити знання про фізичні та хімічні властивості сульфатної кислоти, розглянути окиснювальні властивості концентрованої сульфатної кислоти під час реакції з металами, Ознайомити учнів з основними галузями застосування сульфатної кислоти та сульфатів. Розглянути правила техніки безпеки під час роботи з H2SO4 та закріпити знання про запобіжні заходи під час роботи з їдкими речовинами. Розвивати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки.
Обладнання і матеріали: періодична система хімічних елементів Д.І. Мен-делєєва, електрохімічний ряд напруг металів, таблиця розчинності кислот, основ та солей, штатив з пробірками, розчини H2SO4, Na2SO4, BaCl2.
Базові поняття і терміни: кислоти, метали, оксиди, основи, солі, окисно-відновні реакції.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I.Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
1. Які класи неорганічних сполук вам відомі?
2. Дати визначення оксидам, кислотам, основам та солям.
3. Які кислоти вам відомі?
4. Назвіть способи класифікації кислот. Наведіть приклади.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
«Навряд чи знайдеться інша, штучно добута речовина, яка б так часто застосовувалась у техніці, як сульфатна кислота. Там, де технічна діяльність розвинена, там використовується і багато сульфатної кислоти».
Д.І. Менделєєв
Робота з підручником:
Учитель пропонує учням прочитати текст підручника §9. Після прочитання тексту вчитель звертає увагу учнів на основні галузі застосування сульфатної кислоти та її фізичні властивості. В результаті роботи з підручником і колективного обговорення учні записують в зошиті сфери застосування кислоти та її фізичні властивості:
Застосування сульфатної кислоти H2SO4:
· Добування мінеральних добрив.
· Добування інших кислот ( HCl, HF, H3PO4, CH3COOH та ін.).
· Очищення нафтопродуктів.
· Металургія;
· Виробництво вибухових речовин;
· Виробництво штучного волокна, барвників, пластмас;
· Зарядження акумуляторів;
Фізичні властивості сульфатної кислоти:
· рідина;
· безбарвна;
· масляниста;
· надзвичайно гігроскопічна;
· змішується з водою в будь-яких співвідношеннях;
· нелетка;
· їдка речовина;
· М (H2SO4) = 98 г \ моль.
Учитель акцентує увагу учнів на те, що концентрована сульфатна кислота є їдкою речовиною, тому працювати з нею необхідно надзвичайно обережно. Учні повторюють правила техніки безпеки, яких слід дотримуватись під час роботі з їдкими речовинами (кислотами) та правило розчинення сульфатної кислоти у воді.
Хімічні властивості сульфатної кислоти:
1) Дисоціація у водних розчинах:
Учитель звертає увагу на той факт, що сульфатна кислота належить до сильних електролітів, тому піддається процесу дисоціації, а оскільки це – двохосновна кислота, то вона здатна дисоціювати ступінчасто.
Рівніння ступінчастої дисоціації кислоти учні записують самостійно:
H2SO4àH+ +HSO4-
HSO4- àH+ + SO42-
Також пригадуємо, що сульфатна кислота здатна змінювати колір індикаторів (метилоранж, лакмус набувають рожевого кольору).
2) Взаємодія кислоти з металами, основами, оксидами, солями:
Для подальшого дослідження хімічних властивостей сульфатної кислоти вчитель об’єднує клас в групи і пропонує кожній групі завдання:
І група: Закінчити рівняння реакцій взаємодії оксидів основних металів з водним розчином H2SO4, дати назви сполукам, що утворились:
Na2O + H2SO4 à
CuO + H2SO4 à
Al2O3 + H2SO4 à
ІІгрупа: Закінчити рівняння реакцій взаємодії основ з водним розчином H2SO4, дати назви сполукам, що утворились:
KOH + H2SO4à
Mg(OH)2 + H2SO4à
Al(OH)3 + H2SO4à
ІІІ група: Закінчити рівняння реакцій взаємодії солей з водним розчином H2SO4, дати назви сполукам, що утворились:
CaCO3 + H2SO4à
K2S + H2SO4à
Na2SiO3 + H2SO4à
ІVгрупа: Закінчити рівняння реакцій взаємодії металів з водним розчином H2SO4, дати назви сполукам, що утворились:
Mg + H2SO4à
Fe + H2SO4à
Cu + H2SO4à
Після обговорення і виконання цього завдання, один учень з кожної групи доповідає про результати, записує рівняння реакцій, учні роблять висновки про хімічні властивості водного розчину сульфатної кислоти. Учні тезисно записують висновки у зошитах. Сульфатна кислота:
· взаємодіє з металами, що знаходяться в ряді активності до Гідрогену; (малоактивні метали з розбавленою H2SO4 не реагують);
· взаємодіє з оксидами металічних елементів;
· взаємодіє з основами;
· взаємодіє з солями ( вказуємо умови за яких реакція відбувається до кінця).
3) Взаємодія концентрованої H2SO4 з металами:
Вчитель розповідає учням про те, що концентрована H2SO4 за своїми властивостями відрізняється від розбавленої. А саме: вона здатна взаємодіяти і з малоактивними металами ( міддю, сріблом, ртуттю та ін). Це пояснюється тим, що концентрована кислота – сильний окисник. Акцентую увагу на тому, що під час взаємодії кислоти з металами водень не виділяється, а утворюється вода. При цьому кислота діє як окисник і відновлюється до сірчистого газу (SO2), сірки (S) або сірководню(H2S),(в даному випадку відновлюється атом Сульфуру). Малоактивні метали відновлюють кислоту доSO2, а дуже активні – доH2S.
Наприклад:
Cu +2H2SO4 à CuSO4 + SO2 +2H2O
Cu0 – 2e à Cu+2 відновник
S+6 + 2e à S+4 окисник
Напишіть рівняння реакцій в молекулярній та йонній формах.
IV. Узагальнення і систематизація знань
Фронтальна бесіда:
1) В двох однакових посудинах без написів знаходяться рівні об’єми води і сульфатної кислоти. Запропонуйте найпростіший спосіб ідентифікації кожної з рідин.
2) Не так давно між склом в подвійні віконні рами на зиму ставили склянку з концентрованою сульфатною кислотою, щоб скло не «запотівало». Яку роль відігравала сульфатна кислота? Збільшиться чи зменшиться об’єм рідини весною?
3) У чому подібність і відмінність властивостей сульфатної кислоти і властивостей інших відомих вам кислот, наприклад хлоридної?
4) Наведіть приклади реакції сульфатної кислоти з сіллю з утворенням леткої кислоти.
5) Що таке кристалогідрати? Які кристалогідрати вам відомі? Які галузі їх застосування?
IV. Домашнє завдання
1. Вивчити §9
2. Виконати письмові завдання
Немає коментарів:
Дописати коментар
Для уникнення спаму всі коментарі публікуються після схвалення модератором!
Дякую за Ваші відгуки та пропозиції!