Давайте познайомимося!

У своєму блозі Вас вітає вчитель хімії та біології

Ніжинської гімназії №3
Чернігівської області

Динька Світлана Василівна

svetlanadinka9@gmail.ru

www.facebook.com


Тема: Валентність хімічних елементів. Визначення валеньності хімічних елементів за іормулами бінарних сполук


Мета: сформувати поняття про валентність елементів, виробляти вміння визначати валентності хімічних елементів за формулами бінарних сполук; навчити визначати можливі валентності елементів за Періодичною системою.

Хід уроку
1. Організаційний етап
Перевіряється готовність учнів до уроку, налаштування на робочий лад
2. Перевірка домашнього завдання
1. Запишіть за допомогою хімічних символів і цифр: три молекули водню, сім атомів хлору, чотири молекули води, дві молекули карбонатної кислоти, кожна з яких складається з двох атомів Гідрогену, одного атома Карбону, трьох атомів Оксигену.
2. що означають записи: 5Na, 4F2,3CO2, 5H2O, 2K+, 3Cl-.
3. Із наведеного переліку випишіть окремо формули простих і складних речовин і прочитайте їх: H2, Fe2O3, H2O, Al, BaCO3, Cl2, O2, CO2, Cu, H3PO4, NaCl,O3.

3. Актуалізація опорних знань
Бесіда з учнями
Охарактеризуйте якісний і кількісний склад крейди, що має формулу: СаСО3.
Скільки атомів кожного елемента записано у формулах таких речовин: Fe3O4, Al(OH)3, Fe2(SO4)3, NH4NO3? Скільки всього атомів входить до складу кожної речовини?
4. Вивчення нового матеріалу
а) Поняття про валентність.

Учні заслуховують казку та визначають, що таке валентність за допомогою «асоціативного куща».
У безмежному всесвіті існує країна хімічних елементів – Хімляндія. Жителі цієї країни дуже пишаються кількість своїх рук. Чим більше в елемента рук, тим він заможніший і талановитіший. Усіх жителів країни Хімляндіїї можна побачити в періодичній системі . Кількість рук кожного елемента можна визначити за номером групи, в якій він розташований. Елементи, які мешкають в першій групі, мають одну руку. Вони дуже активні й намагаються з усіма побаришувати, утворюючи сполуки. Дуже схожі на них елементи другої та третьої груп, які мають дві та три руки відповідно. Таким чином, елементи, першої, другої та третьої груп завжди простягають назустріч іншим елементам усі свої руки. У восьмій групі розташовані елементи з найбільшою кількістю рук. Вони цим дуже пишаються й майже ні з ким не розмовляють, лише за особливих умов. Тому їх назвали Благородні. Чотирорукі елементи вже не завжди простягають іншим елементам свої чотири руки. Вони можуть простягнути дві, але ніколи три руки. Елементи п'ятої групи можуть простягати 5, 3 або 1 руку. Шестирукі елементи простягають 6,4 або 2 руки, зележно від того, який елемент утворює сполуку. Елементи сьомої групи можуть простягати 7,5,3 або 1 руку. З цього можна зробити висновок, що елементи, розташовані в V, VI,VII групах, утворюють сполуки, простягаючи перемінну кількість рук.
Вправа «асоціативний кущ» - учні пропонують слова, які асоціюються зі словом валентність.

Валентність – це здатність атома сполучатися з певною кількістю таких самих або інших атомів. Отже, валентність є важливою властивістю атома. ЇЇ визначають за тим, скільки атомів приєднує даний атом і яким елементам вона належіть. Деякі елементи виявляють сталу валентність – у всіх сполуках їм властиве тільки одне певне значення валентності. Інші елементи можуть виявляти різні валентності в різних сполуках. Про такі елементи говорять що вони мають змінну валентність.

б) Визначення можливих валентностей елементів за Періодичною системою.
Валентність елементів можна визначати за допомогою Періодичної системи елементів. Номер групи, в якій міститься елемент показує максимальну валентність елемента. Майже всі елементи I, II, III груп Пс проявляють сталу валентність. Усі можливі валентності можна з'ясувати теж за Пс, для цього необхідно від максимальної валентності віднімати числа, кратні двом. Для позначення валентності використовують римські цифри.
Учням пропонується скласти таблицю усіх можливих валентностей по групам.
Група періодичної системи   І        ІІ       ІІІ       ІV       V       VI       VII       VIII

Вища валентність                  І        ІІ       ІІІ       ІV       V       VI       VII       VIII

Можливі валентності                                        ІІ        ІІІ    ІІ, IV,    I, III. V

Треба зазначити, що наведений у таблиці принцип визначення валентності за допомогою Періодичної системи не завжди точний. Із нього є винятки. Наприклад, Оксиген (VI група) виявляє тільки валентність II , для Купруму (I група) характерні валентності I і II, а для Феруму(VIIIгрупа)-валентності II і III.
в) Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук.
Сполуки, що складаються з двох хімічних елементів, називають бінарними. Для визначення в них валентностей можна використати такий алгоритм.
Алгоритм для визначеннявалентностей в бінарних сполуках
Указуємо валентність елемента з відомою валентністю:
I      II
    II
    I
FFe2O3
CCO2
CCH4









                  
  
Множимо число атомів цього елемента на його валентність:
3∙II=6     2∙II=4       4∙I=4
Ділимо отримане значення на число атомів іншого елемента:
6:2=III     4:1=IV      4:1=IV
Записуємо значення валентності над символом цього елемента:
III II            IV II         IV I
Fe2O3               CO2               CH4

Закріплення знань
Визначити валентність елементів у сполуках з Гідрогеном: HBr, H2S, PH3, HI, NH3.
Визначити валентність елементів у сполуках з Оксигеном: Na2O, CaO, SO2, P2O5, Al2O3, Cl2O7.
Визначте, у якій сполуці валентність Мангану буде максимальною: MnO, MnO2, Mn2O3, Mn2O7.
Визначте за Періодичною системою всі можливі валентності елементів: K, Br, Na, Ba, S, Mg, P, Si,I.

6. Домашнє завдання.
Опрацювати §   , виконати завдання №.
7. Підсумки роботи.
Учні визначають, чи на всі питання, які були сформульовані на початку уроку, вони отримали відповідь.
Учням пропонується закінчити речення: «На цьому уроці цікавим було…»

Учитель оцінює відповіді учнів та ставить оцінки, коментуючи їх.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Для уникнення спаму всі коментарі публікуються після схвалення модератором!
Дякую за Ваші відгуки та пропозиції!

Що подобається мені на уроках хімії?