Давайте познайомимося!

У своєму блозі Вас вітає вчитель хімії та біології

Ніжинської гімназії №3
Чернігівської області

Динька Світлана Василівна

svetlanadinka9@gmail.ru

www.facebook.com


Тема: Узагальнення знань з теми «Початкові хімічні поняття -1»

Цілі: - узагальнити й систематизувати знання про початкові хімічні поняття, хімічні формули, розвивати логічне мислення на основі порівняння різних об’єктів;виховувати пізнавальний інтерес до хімії, сприяти розвитку творчого мислення на уроках хімії.

Учні повинні знати: початкові хімічні поняття, хімічну символіку, номенклатуру, термінологію.
Учні повинні вміти: узагальнювати вивчений матеріал, складати хімічні формули, .
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Методи і методичні прийоми: словесний, наочний,
Форми роботи на уроці: фронтальна бесіда, групова робота, гра

Хід уроку

I. Організація класу, мотивація навчальної діяльності учнів.

Діти, сьогоднішній наш урок мені хотілося, щоб  пройшов під гаслом:
«Просто знати – це не все. Знання потрібно правильно використовувати»
Ми побудуємо наш урок таким чином.

Розподілимось на три команди – «Нейтрон», «Протон», «Електрон» і проведемо змагання між командами, враховуючи активність кожного члена команди.
Отже, готові? Команди до бою!

II. Гра 

1.Розминка «Вірю – не вірю». 

На екрані з’являються питання.
Команди повинні по черзі відповісти «вірю» або «не вірю» і пояснити свій вибір. Якщо команда дає неправильну відповідь, право відповіді переходить до наступної команди( кожній команді по 4 запитання). Максимальна оцінка – 1 бал за правильну відповідь.

Питання команди 1.
  1. Найдрібніша хімічно неподільна частка речовини називається атом.
  2. Речовини, які утворені атомами одного хімічного елемента, називаються складними.
  3.  Умовне зображення складу речовини за допомогою хімічних символів, індексів і коефіцієнтів називається … хімічною формулою.
  4. Здатність атома одного хімічного елемента сполучатися з певною кількістю атомів іншого хімічного елемента називають … сполучення.

Питання команди 2.
  1. Найдрібніша частинка речовини, яка зберігає її властивості називається … молекула.
  2. Речовини, утворені атомами різних хімічних елементів, називаються …(складними.
  3. Автором періодичної системи є … М.Ломоносов.
  4. У хімічній формулі речовини індекс показує …валентність хімічного елемента.

Питання команди 3.
  1. Атом складається з …молекул.
  2. Те, з чого складаються тіла, називають … речовина.
  3. Прості речовини поділяють на … метали і неметали.
  4. У хімічній формулі коефіцієнт вказує …валентність.

Підбиваємо підсумки конкурсу. Записуємо результати до протоколу .

2. «Морський бій»

На екрані ігрове поле, на якому формули простих і складних речовин.

№ з/п

А

Б

В

Г

1

КОН

С

ZnО

О2

2

СuО

Са3Р2

Fe

LiH

3

N2

Н2СО3

S

H2O

Першій команді координати задає вчитель: учень, який відповідає, повинен прочитати формулу і сказати, проста це речовина чи складна. Ця формула викреслюється, і учень називає нові координати учневі другої команди.

Правильна відповідь – 1 бал, неправильна – хід переходить до іншої команди, поки все поле не буде закреслено. Підбиваємо підсумки й заносимо бали до протоколу.

3.      Конкурс капітанів.
 
Впізнай мене

Метали
Неметали



Набір чорно-білих карток символів хімічних металів і неметалів
зразок
(кожній команді по 10 карток)

Поки капітани готують завдання, другі команди проводять «фізкультхвилинку» - «Хто швидше».

Необхідно скласти правильно хімічну формулу.
«НЕЙТРОН»
Завдання 1: речовина складається з двох атомів Фосфору та п’яті атомів Оксигену.(P2O5)
Завдання 2: речовина складається з одного атома Калію та одного атома Хлору.(KCl)
«ПРОТОН»
Завдання 1: речовина складається з двох атомів Гідрогену та двох атомів Оксигену.(H2O2)
Завдання 2: речовина складається з двох атомів Натрію, одного атома Сульфуру та чотирьох атомів Оксигену.(Na2SO4)
«ЕЛЕКТРОН»
Завдання 1: речовина складається з двох атомів Алюмінію та трьох атомів Оксигену.( Al2О3)
Завдання 2: речовина складається з трьох атомів Кальцію та двох атомів Нітрогену.( Са3N2 )

4. «Квітка – семипелюстка»
Кожна команда одержує завдання.

«Протон»: X – Ca

«Електрон»: X – Mg

«Нейтрон»: X – Zn

На аркуші формату А2 команди записують формули речовин за валентністю. Потім зачитують формули. Кожна правильна формула  – 1 бал.

5. «Рахувалочка»

За відведений час команда повинна підрахувати сумарну валентність всіх елементів  на одному рядку .
«Протон»:
Na2O, NO2, СuО, ZnО, Cr2О3, MgО,
«Електрон»:
Сu2О, РbО2, V2O5, B2О3, Li2О, SО3,
«Нейтрон»:
 МnО2, Al2О3, СО2, N2O5, CrО3, Р2O5

Учитель перевіряє суму. Оцінка за правильну відповідь – 3 бали.
3. «Сортувальник»  (за часом)

Кожна команда одержує коробку стикерів з формулами оксидів. Завдання однакові в кожній групі. Члени команд повинні наклеїти на стенд аркуші з формулами відповідно до їх валентності.


Na2O, NO2, СuО, ZnО, Cr2О3, MgО, Сu2О, РbО2, V2O5,  K2O,  CO,  N2O3, P2O3, BaO

B2О3, Li2О, SО3, МnО2, Al2О3, СО2, N2O5, CrО3, Р2O5,  NO,  SO2, N2O,  SiO2,  CaO

Виконані завдання команди наклеюють на дошці, порівнюють, виправляють помилки.

Підбиваємо підсумки за конкурс: 1 бал за правильно визначене значення валентності елемента у формулі.

ІІІ.  Підбиваємо підсумки конкурсів, заносимо до протоколу.
Вчитель аналізує результати уроку.

Повідомляємо переможця, виставляємо оцінки, відзначаємо активних учнів.

Протягом гри доцільно вести особистий залік, видаючи учням за правильні відповіді фішки. За сумою таких фішок можна оцінити роботу кожного з учнів.
 
ІV.  Домашнє  завдання: повт. §4-8.
Домашня тренувальна контрольна робота з теми
"Початкові хімічні поняття"

І. Початковий рівень
1)    Дати визначення понять: хімія, речовина, суміш, хімічний елемент, проста речовина, складна речовина, хімічна формула, валентність.
2)    Записати елементи з сталою валентністю.

ІІ. Середній рівень
3)    Записати кількість атомів кожного елемента в речовині: Н2О, Р2О5, Ва(ОН)2
4)    Визначити валентність елементів у речовині B2O3, Li2O, CrO3
ІІІ. Достатній
6) Дати характеристику 3К2O за планом:
1.      Формула речовини
2.      Складна чи проста (метал, неметал для простих речовин)
3.      Кількість молекул
4.      Кількість атомів кожного хімічного елемента в одній молекулі
5.      Загальна кількість атомів кожного хімічного елемента
7) Скласти формули речовин за валентностями NaS, AlS, CH

ІV. Високий
8) Дати характеристику 2Mg3(РO4)2 за планом:
1.      Формула речовини
2.      Складна чи проста (метал, неметал для простих речовин)
3.      Кількість молекул
4.      Кількість атомів кожного хімічного елемента в одній молекулі
5.      Загальна кількість атомів кожного хімічного елемента  

Немає коментарів:

Дописати коментар

Для уникнення спаму всі коментарі публікуються після схвалення модератором!
Дякую за Ваші відгуки та пропозиції!

Що подобається мені на уроках хімії?