Давайте познайомимося!

У своєму блозі Вас вітає вчитель хімії та біології

Ніжинської гімназії №3
Чернігівської області

Динька Світлана Василівна

svetlanadinka9@gmail.ru

www.facebook.com


Конспекти уроків 9 клас

Конспекти уроків 9 клас


Урок у  9 класі з поглибленим вивченням хімії


Тема: Йонні реакції. Вправи на складання хімічних реакцій в молекулярній формі на основі скорочених йонних рівнянь.

Мета :навчальна:  формувати навички підбирати вихідні речовини за скороченими рівняннями для здійснення відповідних реакцій
розвивальна продовжити розвивати вміння та навички у складанні повних та скорочених йонних рівнянь реакцій;  розвивати вміння аналізувати, формувати навички самостійної роботи й взаємоконтролю ; розвивати пізнавальну активність.
виховна:   виховувати активну увагу, самостійність і працьовитість, інтерес до професії хіміка-дослідника.

Обладнання та матеріали:  таблиця розчинності, (презентація), дидактичний роздатковий матеріал, необхідні реактиви, лабораторне обладнання.

Тип уроку:  формування (засвоєння) та вдосконалення знань, навичок та умінь
Форми організації навчально-виховного процесу: фронтальна, групова, індивідуальна.
Методи навчання: словесні, частково-пошукові, практичні (лабораторні досліди),
Наочність та обладнання: таблиця розчинності кислот, основ, солей у воді, реактиви відповідно до змісту лабораторних дослідів
Хід уроку

Добрий день , діти
І. Створення емоційного настрою.
Мені дуже приємно, що сьогодні ми разом з вами будемо мандрувати стежинами хімічних знань.
Хочу звернути вашу увагу на слова:
Птахам дані крила, рибам – плавці, а людям -  вміння навчатися та пізнавати природу ; ось їхні крила.
Отож, я запрошую вас до цікавого навчання і бажаю вам:
По – перше - поважати один одного , по-друге -  створювати протягом уроку хорошу робочу атмосферу і хороший настрій, адже саме від хорошого настрою залежить половина успіху на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів
А початок уроку, як завжди, ми почнемо із повторення.
1.   Пропоную навчальну гру:
 «Слідство ведуть хіміки».
Уявіть , що ви увійшли до  хімічної лабораторії  і побачили, що на столі залишилися реактиви, а у пробірці - результат  експерименту  - білий молочний осад.
Із наявних  речовин запропонуйте  дві речовини ,  при взаємодії яких може  утвориться  молочний осад.
    Напишіть відповідні рівняння реакцій в йонно - молекулярній формі. А потім свої припущення перевірите практично.
Запрошую до дошки двох учнів.

2.   Поки юні дослідники експериментують біля дошки, ми з вами виконаємо тести.
 Експрес – підготовка «5 хвилин до ЗНО».
У вас на партах є літери з варіантами відповідей, які ви будете піднімати  після ознайомлення з питанням , та пояснювати чому ви обрали саме цей варіант відповіді, починаємо:
1. Вкажіть , яка з наведених груп містить тільки аніони:
а) Na+,  SO42-;      б) Ca2+,  Al3+ ;    в) PO43-,   Cl-;     г)CO32-NH4+.

2. Вкажіть групу, яка містить тільки катіони:

        а) SO42-, PO43-;   б) NH4+, Br-;    в) NH4+, K+;      г)Na+, Cl-;

3. Вкажіть пару йонів, які не можуть одночасно міститися в розчині:
        а)Ca2+ i  Cl-,    б)  Ag+ i  Cl-,   в) Zn2+ i SO42-,    г)K+ i PO43-,

4. Яка пара йонів може міститися в розчині одночасно:
а) Сu2+  та OH- ;б) Ag+ та Cl -  ;  в)  Ba2+  та  SO42- ;г) Na+  та  SO42- ;

        5 . Якісною реакцією на сульфат- йон SO42-  є дія:
        а)сильної кислоти НCl,      б) лугу KOH ,   в)солі барію Ba2+,      г)солі калію K+,

6 . Якісною реакцією на катіон купруму Сu2+  є дія:
        а)сильної кислоти Н2SO4,      б) лугу NaOH ,   в)солі барію Ва2+,      г)Аргентум нітрату AgNO3,

Отже, переважна більшість класу гарно засвоїла попередній матеріал, але необхідно звернути увагу на питання…
А ми надаємо слово  нашим дослідникам. Ще раз оголосіть завдання , яке було поставлене перед вами.
 (техніки безпеки під час проведення хімічного експерименту)
Дякую за відповідь.

Погляньте на записи на дошці.
- чи однакові молекулярні рівняння ?
- що у них спільного?
Який висновок можна зробити?

ІІІ  Мотивація пізнавальної діяльності
Ми з’ясували, що у  різних молекулярних рівнянь може бути одне  спільне скорочене йонне рівняння .
 То  якщо ми маємо скорочене йонне рівняння , виникає питання :  скільки молекулярних рівнянь відповідатиме одному скороченому рівнянню. Цю проблему  нам і треба буде з’ясувати  з вами  уроці.
IV Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Запишіть  тему уроку …
 Йонні реакції. Вправи на складання хімічних реакцій в молекулярній формі на основі скорочених йонних рівнянь.


Завдання яке стоїть  перед нами:
-      Навчитися складати молекулярні рівняння на основі скорочених йонних рівнянь
-       
V Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

Для того , щоб розв’язати дане завдання ми будемо одночасно складати алгоритм розв’язку.
Давайте пригадаємо, що таке алгоритм ? (порядок виконання дій. )
Для прикладу  підберемо молекулярне рівняння до запропонованого йонного скороченого. Нехай нам треба з’ясувати,які речовини можуть про взаємодіяти, якщо катіон Mg2+  зв’язавшись з двома гідрооксид - йонами утворить нерозчинний осад Mg(OH)
Mg2+  +2 OH- Mg(OH)
Що відповісти на це запитання треба зрозуміти , які електроліти можуть дисоціювати з утворенням  катіону  Mg2+  , а які гідрооксид – йону OH-.
Для цього нам знадобиться таблиця розчинності.
Наведіть мені приклад електроліту , який у водному розчині буде дисоціювати з утворенням    катіону  Mg2+   .
Оскілька  за таблицею MgBr2  розчинна сіль, отже у розчині вона буде дисоціювати на катіон Mg2+  , а це те що нам необхідно , та бромід-йон Br-    .
MgBr2 Mg2+   + 2Br-   
Аналогічно вчинимо з гідрооксид-аніоном.  Пригадаємо , що гідрооксогрупа міститься в основах, а розчинні основи – це луги – отже можна обрати любий, наприклад NaOH.
Отже перший крок – за таблицею розчинності підбираємо розчини речовин, що містять зазначені в умові йони.
Запишемо молекулярне рівняння : обраний нами MgBr2 реагує з обраним  NaOH, утворюється нерозчинна основа Mg(OH)2  ,як і вимагалося, і нова сіль, в данному випадку MgBr2.
Другий крок – записуємо молекулярне рівняння ,розставляємо коефіцієнти.
Складемо йоно-молекулярне рівняння.
MgBr2 + 2NaOH Mg(OH)2   + 2NaBr
Mg2+ +2 Br- + 2Na++ 2OH- Mg(OH)2   + 2Na++2 Br-
Mg2+ +2OH- Mg(OH)2  
Катіони металу і аніони кислотного залишу вилучаємо, в результаті утворилося саме таке йонне рівняння , яке і було спочатку.

Третій – записуємо йонно – молекулярні рівняння, скорочуємо однакові йони , та пересвідчуємося що скорочене йонне відповідає зазначеному в умові задачі.
Таким чином ми довели, що складене нами молекулярне рівняння правильне.

VІ  Застосування знань і вмінь у стандартних ситуаціях.
1.   Відома істина :
“Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосовувати ці знання на практиці”, давайте з вами перевіримо, як  ви засвоїли. Я вірю, що у вас вийде.
2.   А зараз робота з взаємоперевіркою.
Пропоную учням написати молекулярне рівняння до запропонованих скорочених:І варіант :  Cu2+ + 2OH- Cu(OH)2
ІІ варіант : Ag+ + Cl- AgCl
Два учні вийдуть працювати до дошки, працюють за закритими дошками, решта класу – самостійно в зошитах . Після виконання завдання пропоную учням обмінятися робочими зошитами з метою взаємної перевірки.
Перевіряємо:
1 учень коментує своє завдання.
До класу – чи в усіх підібрана така пара речовин? Підніміть руки, у кого так.
А тепер підніміть руки ті, в кого інший варіант.
З’ясуймо,  чи можливий ще один варіант запису
Учень виходить  до дошки та пояснює свій вибір.
Обговорюємо результат:
 -Який висновок ми можемо з вами зробити виконавши дане завдання? ( спільне скорочене –йонне, а різні молекулярні)
-На одне і теж скорочене йонне рівняння можна написати декілька молекулярних.

Перевіряємо ще одного учня.
                   Проведемо акцію «ШВИДКА ДОПОМОГА»
 Будь-ласка, кому щось не зрозуміло, ви можете задавати питання.

3.   Розглянемо інший приклад:

Mg(OH)2 + 2H+ Mg 2 + + 2Н2О-

4. «Від теорії до практики».
 Ви - головний еколог на хімічному підприємстві. Вас хвилює проблема , як запобігти забрудненню навколишнього середовища. Для очищення води від катіонів важких і токсичних металів: Pb2+ , Cr3+ , Hg2+ , Fe3+ , їх необхідно перевести в осад. Від швидкості прийняття вами рішення залежить доля міста.
Скориставшись таблицею розчинності,  з'ясуйте, у вигляді яких солей можна осадити  ці йони. Підтвердьте свої пропозиції йонними рівняннями реакцій.

За часом
4.   У кабінеті хімії відмінник пояснював учневі, який пропустив кілька уроків через хворобу, як писати рівняння у молекулярному та іонному вигляді. Недбалий учень вирішив зашкодити їм і стер майже всі записи. На дошці залишились такі написи:
Fe3+ + ……. Fe(OH)3 ;
Допоможіть відновити хімічні рівняння.


VIІ Підсумок уроку
 Якуе завдання стояло перед нами на уроці?
Чи  зясували ми його ?

VIІІ  Рефлексія
1.   Чи задоволені результатом роботи?
2.   Що нового ви дізналися?
3.   Що цікавого?
4.   Що викликало труднощі?
5.   Чи реалізували ми поставлені завдання ?

ІХ Домашнє завдання :
А ви любите свята. За звичай на свята люди отримують листівки. Сьгодні , на передодні новорічних свят  кожному з вас теж при йшла листівка, але не звичайна. Вній ви отримаєте подарунок  на згадку з алгоритмами складання йонно-молекулярних рівнянь, та домашнє завдання, яке включає в себе, опрацювання
Параграф 10, вправа №94  (написати молекулярні рівняння на основі скорочених йонних, та додаткове завдання , для тих хто бажає ще більше поглибити свої знання)
Додатково -    з кожних трьох йонів, поданих символами, викресліть той, що не взаємодіє з двома іншими з утворенням осаду, газу чи води. Між двома, що залишилися, складіть йонні рівняння (скорочені й повні), на їх основі, молекулярні.
І група: K+ , Al 3+ , OH-
ІІ група: H+, CO32- , Na+
ІІІ група: Ba2+, Cl-, SO42-

 

1 коментар:

  1. Алла Миколаївна13:58

    Світлана Василівна, дуже дякую за цікаві, змістовні уроки! Вітаємо з перемогою, будемо і надалі тримати за Вас кулаки!!! Щасти вам!

    ВідповістиВидалити

Для уникнення спаму всі коментарі публікуються після схвалення модератором!
Дякую за Ваші відгуки та пропозиції!

Що подобається мені на уроках хімії?