Конспекти уроків 9 клас
Урок
у 9 класі з
поглибленим вивченням хімії
Тема:
Йонні реакції. Вправи на складання хімічних реакцій в молекулярній формі на
основі скорочених йонних рівнянь.
Мета
:навчальна: формувати
навички підбирати вихідні речовини за скороченими рівняннями для здійснення
відповідних реакцій
розвивальна – продовжити розвивати вміння та навички у
складанні повних та скорочених йонних рівнянь реакцій; розвивати
вміння аналізувати, формувати навички самостійної роботи й взаємоконтролю ;
розвивати пізнавальну активність.
виховна: виховувати
активну увагу, самостійність і працьовитість, інтерес до професії
хіміка-дослідника.
Обладнання та матеріали: таблиця
розчинності, (презентація), дидактичний роздатковий матеріал, необхідні
реактиви, лабораторне обладнання.
Тип уроку: формування (засвоєння) та вдосконалення знань,
навичок та умінь
Форми організації навчально-виховного процесу:
фронтальна, групова, індивідуальна.
Методи навчання: словесні, частково-пошукові,
практичні (лабораторні досліди),
Наочність та обладнання: таблиця розчинності
кислот, основ, солей у воді, реактиви відповідно до змісту лабораторних
дослідів
Хід
уроку
Добрий
день , діти
І. Створення емоційного настрою.
Мені
дуже приємно, що сьогодні ми разом з вами будемо мандрувати стежинами хімічних
знань.
Хочу
звернути вашу увагу на слова:
Птахам
дані крила, рибам – плавці, а людям - вміння навчатися та пізнавати
природу ; ось їхні крила.
Отож, я запрошую вас до цікавого навчання і бажаю
вам:
По – перше - поважати один одного , по-друге -
створювати протягом уроку хорошу робочу атмосферу і хороший настрій, адже
саме від хорошого настрою залежить половина успіху на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого
досвіду учнів
А початок уроку, як завжди, ми почнемо із
повторення.
1. Пропоную навчальну гру:
«Слідство ведуть хіміки».
Уявіть , що ви увійшли до хімічної
лабораторії і побачили, що на столі залишилися реактиви, а у пробірці -
результат експерименту - білий молочний осад.
Із
наявних речовин запропонуйте дві речовини , при взаємодії
яких може утвориться молочний осад.
Напишіть відповідні рівняння реакцій в йонно - молекулярній формі. А потім свої
припущення перевірите практично.
Запрошую
до дошки двох учнів.
2. Поки юні дослідники експериментують біля дошки, ми з вами виконаємо тести.
Експрес – підготовка «5 хвилин до ЗНО».
У
вас на партах є літери з варіантами відповідей, які ви будете піднімати
після ознайомлення з питанням , та пояснювати чому ви обрали саме цей варіант
відповіді, починаємо:
1.
Вкажіть , яка з наведених груп містить тільки аніони:
а) Na+, SO42-; б) Ca2+, Al3+ ; в) PO43-, Cl-; г)CO32-, NH4+.
2.
Вкажіть групу, яка містить тільки катіони:
а) SO42-, PO43-; б) NH4+, Br-;
в) NH4+, K+; г)Na+, Cl-;
3.
Вкажіть пару йонів, які не можуть одночасно міститися в розчині:
а)Ca2+ i Cl-, б) Ag+ i Cl-,
в) Zn2+ i SO42-, г)K+ i PO43-,
4. Яка пара йонів може міститися в
розчині одночасно:
а)
Сu2+ та OH- ;б) Ag+ та Cl - ; в) Ba2+ та SO42- ;г)
Na+ та SO42- ;
5 . Якісною реакцією на
сульфат- йон SO42- є дія:
а)сильної кислоти НCl, б) лугу KOH , в)солі барію Ba2+, г)солі калію K+,
6 . Якісною реакцією на катіон купруму Сu2+ є дія:
а)сильної кислоти Н2SO4, б) лугу NaOH , в)солі барію Ва2+, г)Аргентум
нітрату AgNO3,
Отже,
переважна більшість класу гарно засвоїла попередній матеріал, але необхідно
звернути увагу на питання…
А
ми надаємо слово нашим дослідникам. Ще раз оголосіть завдання , яке було
поставлене перед вами.
(техніки безпеки під час проведення хімічного
експерименту)
Дякую
за відповідь.
Погляньте
на записи на дошці.
-
чи однакові молекулярні рівняння ?
-
що у них спільного?
Який
висновок можна зробити?
ІІІ Мотивація пізнавальної діяльності
Ми
з’ясували, що у різних молекулярних рівнянь може бути одне спільне
скорочене йонне рівняння .
То
якщо ми маємо скорочене йонне рівняння , виникає питання : скільки
молекулярних рівнянь відповідатиме одному скороченому рівнянню. Цю
проблему нам і треба буде з’ясувати з вами уроці.
IV Повідомлення теми, мети і завдань
уроку.
Запишіть
тему уроку …
Йонні
реакції. Вправи на складання хімічних реакцій в молекулярній формі на основі скорочених
йонних рівнянь.
Завдання
яке стоїть перед нами:
- Навчитися складати молекулярні рівняння на основі
скорочених йонних рівнянь
-
V Сприйняття і усвідомлення нового
матеріалу
Для
того , щоб розв’язати дане завдання ми будемо одночасно складати алгоритм
розв’язку.
Давайте
пригадаємо, що таке алгоритм ? (порядок виконання дій. )
Для
прикладу підберемо молекулярне рівняння до запропонованого йонного
скороченого. Нехай нам треба з’ясувати,які речовини можуть про взаємодіяти,
якщо катіон Mg2+ зв’язавшись з двома гідрооксид
- йонами утворить нерозчинний осад Mg(OH)2
Mg2+ +2 OH- →Mg(OH)2 ↓
Що відповісти на це запитання треба зрозуміти , які
електроліти можуть дисоціювати з утворенням катіону Mg2+ , а які гідрооксид – йону OH-.
Для
цього нам знадобиться таблиця розчинності.
Наведіть
мені приклад електроліту , який у водному розчині буде дисоціювати з утворенням
катіону
Mg2+ .
Оскілька
за таблицею MgBr2 розчинна сіль, отже у розчині вона буде
дисоціювати на катіон Mg2+ , а це те що нам необхідно , та бромід-йон Br- .
MgBr2 → Mg2+ + 2Br-
Аналогічно
вчинимо з гідрооксид-аніоном. Пригадаємо , що гідрооксогрупа міститься в основах, а розчинні основи
– це луги – отже можна обрати любий, наприклад NaOH.
Отже перший крок – за таблицею розчинності підбираємо розчини речовин, що
містять зазначені в умові йони.
Запишемо
молекулярне рівняння : обраний нами MgBr2 реагує з обраним NaOH, утворюється нерозчинна основа Mg(OH)2 ,як
і вимагалося, і нова сіль, в данному випадку MgBr2.
Другий крок – записуємо молекулярне рівняння ,розставляємо коефіцієнти.
Складемо
йоно-молекулярне рівняння.
MgBr2 + 2NaOH → Mg(OH)2 + 2NaBr↓
Mg2+ +2 Br-
+ 2Na++ 2OH- → Mg(OH)2 ↓ + 2Na++2
Br-
Mg2+ +2OH-
→ Mg(OH)2 ↓
Катіони
металу і аніони кислотного залишу вилучаємо, в результаті утворилося саме таке
йонне рівняння , яке і було спочатку.
Третій – записуємо йонно – молекулярні рівняння, скорочуємо однакові йони
, та пересвідчуємося що скорочене йонне відповідає зазначеному в умові задачі.
Таким
чином ми довели, що складене нами молекулярне рівняння правильне.
VІ Застосування знань і вмінь у стандартних ситуаціях.
1. Відома істина :
“Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні
застосовувати ці знання на практиці”, давайте з вами перевіримо, як ви
засвоїли. Я вірю, що у вас вийде.
2. А зараз робота з
взаємоперевіркою.
Пропоную учням написати молекулярне рівняння до запропонованих скорочених:І
варіант : Cu2+ + 2OH-
→
Cu(OH)2↓
ІІ
варіант : Ag+ + Cl-
→ AgCl ↓
Два
учні вийдуть працювати до дошки, працюють за закритими дошками, решта класу –
самостійно в зошитах . Після виконання завдання пропоную учням
обмінятися робочими зошитами з метою взаємної перевірки.
Перевіряємо:
1
учень коментує своє завдання.
До
класу – чи в усіх підібрана така пара речовин? Підніміть руки, у кого так.
А
тепер підніміть руки ті, в кого інший варіант.
З’ясуймо,
чи можливий ще один варіант запису
Учень
виходить до дошки та пояснює свій вибір.
Обговорюємо
результат:
-Який
висновок ми можемо з вами зробити виконавши дане завдання? ( спільне скорочене
–йонне, а різні молекулярні)
-На
одне і теж скорочене йонне рівняння можна написати декілька молекулярних.
Перевіряємо
ще одного учня.
Проведемо
акцію «ШВИДКА ДОПОМОГА»
Будь-ласка, кому щось не зрозуміло, ви можете задавати питання.
3. Розглянемо інший приклад:
Mg(OH)2 + 2H+ → Mg 2
+ + 2Н2О-
4. «Від теорії до практики».
Ви - головний еколог на хімічному
підприємстві. Вас хвилює проблема , як запобігти забрудненню навколишнього
середовища. Для очищення води від катіонів важких і токсичних металів: Pb2+
, Cr3+ , Hg2+ , Fe3+ , їх необхідно перевести в осад. Від
швидкості прийняття вами рішення залежить доля міста.
Скориставшись таблицею розчинності, з'ясуйте,
у вигляді яких солей можна осадити ці йони. Підтвердьте свої пропозиції
йонними рівняннями реакцій.
За часом
4. У кабінеті хімії
відмінник пояснював учневі, який пропустив кілька уроків через хворобу, як
писати рівняння у молекулярному та іонному вигляді. Недбалий учень вирішив
зашкодити їм і стер майже всі записи. На дошці залишились такі написи:
Fe3+ + ……. → Fe(OH)3
;
Допоможіть відновити хімічні рівняння.
VIІ Підсумок уроку
Якуе завдання стояло перед нами на уроці?
Чи зясували ми його ?
VIІІ Рефлексія
1. Чи задоволені
результатом роботи?
2. Що нового ви дізналися?
3. Що цікавого?
4. Що викликало труднощі?
5. Чи реалізували ми
поставлені завдання ?
ІХ Домашнє завдання :
А ви любите свята. За звичай на свята люди
отримують листівки. Сьгодні , на передодні новорічних свят кожному з вас
теж при йшла листівка, але не звичайна. Вній ви отримаєте подарунок на
згадку з алгоритмами складання йонно-молекулярних рівнянь, та домашнє завдання,
яке включає в себе, опрацювання
Параграф 10, вправа №94 (написати молекулярні
рівняння на основі скорочених йонних, та додаткове завдання , для тих хто бажає
ще більше поглибити свої знання)
Додатково - з кожних трьох йонів,
поданих символами, викресліть той, що не взаємодіє з двома іншими з утворенням
осаду, газу чи води. Між двома, що залишилися, складіть йонні рівняння
(скорочені й повні), на їх основі, молекулярні.
І група: K+ , Al 3+ , OH-
ІІ група: H+, CO32- , Na+
ІІІ група: Ba2+, Cl-, SO42-
Світлана Василівна, дуже дякую за цікаві, змістовні уроки! Вітаємо з перемогою, будемо і надалі тримати за Вас кулаки!!! Щасти вам!
ВідповістиВидалити